Holstebro Kunstskole og Re:Sy hyldes med grøn pris for kreativt genbrug og bæredygtighed

Foto: Holstebro Kommune.
dato

Holstebro Kunstskole og Re:Sy deler Vestforsynings Grønne Pris og de 25.000 kroner, som følger med anerkendelsen for deres indsats med bæredygtighed og genbrug.

Holstebro Kunstskole og Re:Sy er i år vindere af Vestforsynings Grønne Pris 2026. Prisen, på 25.000 kroner, blev uddelt ved en reception den 17. juni og gives som anerkendelse for projekter, der fremmer bæredygtighed og frivillighed blandt borgere i Holstebro.

Holstebro Kunstskole har til huse på den tidligere sygehusgrund og arbejder med at skabe kunst ud fra genbrugsmaterialer. Konceptet er at lade børn og unge deltage aktivt i genbrugskunst i både fritidstilbud og i Børnenes Atelier, hvor familier også har mulighed for at udfolde sig kreativt sammen. Skolen og Børnenes Atelier bygger begge på ideen om at bruge det tilgængelige til at skabe nyt, hvilket inspirerer børnene til at se muligheder i hverdagsmaterialer.

Stifter Ilze Rudzite startede selv med at anvende genbrugsmaterialer i sin kunst på grund af økonomiske begrænsninger og har siden struktureret denne tilgang til både undervisning og fællesskaber. Fremadrettet drømmer Holstebro Kunstskole om at åbne et Remida center, hvor genbrugsmaterialer kan blive samlet og gjort klar til kreativ brug for endnu flere.

Den anden vinder, Re:Sy, drives af Muhamed Sino. Han arbejder frivilligt i Trivselshuset i Asagården, hvor han skaber nye ting af brugte og donerede stofmaterialer. Projektet producerer for eksempel stofklude af kasserede t-shirts til NordVestBo, som dermed kan udfase papirservietter, og syer sengetøj til Mødrehjælpen af genanvendt voksen-sengetøj. Re:Sy fremstiller også muleposer til Røde Kors Genbrug, hvor overskuddet går til organisationens arbejde. Aktiviteterne foregår frivilligt flere gange om ugen, og samarbejderne spreder sig til flere lokale aktører.

Vestforsynings Grønne Pris uddeles af Vestforsynings Bestyrelse, som i år valgte at dele hæderen mellem de to projekter for deres værdifulde indsats. Prisen skal motivere og engagere flere borgere til en mere bæredygtig adfærd og forbrug.

I forbindelse med prisuddelingen blev der også uddelt støtte på i alt 312.900 kroner fra Vestforsynings Initiativpulje til 65 forskellige projekter. Initiativpuljen støtter årligt med 600.000 kroner til aktiviteter inden for uddannelse, lærlinge, fællesskaber og idræt, og uddelingerne finder sted to gange årligt.

Læs mere på www.vestforsyning.dk

https://www.holstebro.dk/nyheder/nyhed/her-er-de-to-vindere-af-vestforsynings-groenne-pris?PID=18398&M=NewsV2&Action=1&NId=76453&NewsCategory=Nyheder&newscategorys=Nyheder,Frivillighed,B%C3%A6redygtighed,Forsyning

Kilde: Holstebro Kommune
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.
Mest læste artikler